Opleiding ATPL(A)

De modulaire ATPL(A)-opleiding begint met het behalen van PPL(A). Zodra de PPL(A) behaald is, kunt u beginnen met ATPL(A)-theorie. Tevens adviseren wij de medische keuring klasse 1 te doen. De gehele opleiding kan bij volledige beschikbaarheid van uzelf binnen 15 tot 18 maanden worden afgerond.

 

PPL(A)-opleiding

De PPL(A)-opleiding wordt gedaan op een Katana DA-20, Cessna 172 of Piper Warrior II/III.

Toelatingseis: een geldige Medical Class 1 of 2.

De theorieopleiding bestaat uit 7 vakken. Deze 7 vakken moeten binnen 18 maanden behaald zijn. Deze 18 maanden gaan in op het moment waarop u het eerste theorie-examen aflegt, ongeacht het behaalde resultaat. Na het behalen van de theorie, moet het praktijkexamen binnen 24 maanden met positief resultaat zijn afgerond.

 

De praktijkopleiding bestaat uit minimaal 47,5 uur, waarvan:

  • 35 uur dubbelbesturingsonderricht (DBO) oftewel instructie
  • 10 uur solo onder toezicht van instructeur, waarvan minimaal 5 uur solo overland, waaronder tenminste 1 solo overland van 150 NM met twee landingen op andere luchthavens dan luchthaven van vertrek

Schatting PPL(A)-opleiding € 11.825 ,-

ATPL(A)-theorieopleiding

Na het behalen van PPL(A) kunt u de theorieopleiding voor ATPL(A) gaan volgen. Deze theorie wordt verzorgd in samenwerking met Dutch Aviation College.

www.dutchaviationcollege.nl

NR(A)-opleiding

De Night Rating-opleiding wordt gedaan op de Piper Warrior III en bestaat uit 5 uur DBO nachtvliegen.

Schatting Night Rating-opleiding € 1.480,-

Naast het behalen van de NR(A) moet u minimaal 50 uur PIC tijdens overlandvluchten en 70 uur PIC hebben gevlogen om te voldoen aan de toelatingseis voor IR-ME(A)-opleiding.

Ervaringsuren 60 PIC overland

De PIC-uren worden gemaakt op een Katana DA-20, Cessna 172 of Piper Warrior II/III.

Raming kosten 50 uur overlandvluchten € 6.440,-

IR-ME(A)-opleiding

U dient voor aanvang van de opleiding minimaal in het bezit te zijn van :

• Geldig EASA Medical Class 1 of 2

• JAA/EASA PPL(A) of CPL(A) met NR

• 50 uur PIC tijdens overlandvluchten

• Voor de start van de MEP(land)-opleiding geldt een minimum van 70 uur PIC

• MEP(land)-opleiding moet zijn voltooid voor start IR-ME(A)-opleiding

Aangezien er nog niet volledig aan de toelatingseisen is voldaan, wordt er gestart met de MEP(land)-opleiding. Deze opleiding moet voltooid zijn voor aanvang van de IR-ME(A)-opleiding. Er hoeft dus geen examen gedaan te worden, aan het eind van de IR-ME(A)-opleiding wordt gecombineerd MEP(land) + IR-ME(A)-examen gedaan.

De MEP(land)-opleiding wordt gedaan op de Piper Seneca II en bestaat uit minimaal 6 vlieguren en 7 uur grondschool. De grondschool wordt afgesloten met een schriftelijk examen waarbij een minimale score van 75% behaald moet worden.

Na voltooiing van de MEP(land)-opleiding wordt gestart met het IR(A)-gedeelte. Dit gedeelte wordt op de FNPT II, Piper Warrior II/III en Piper Seneca II gedaan en bestaat uit minimaal 55 vlieguren, welke verdeeld zijn in 4 fases.

  • Fase 1: 5 uur FNPT II + 5 uur SEP
  • Fase 2: 15 uur FNPT II + 15 uur SEP
  • Fase 3: 15 uur MEP

 

Alvorens te worden toegelaten tot het praktijkexamen, moet u voor alle ATPL(A)-vakken geslaagd zijn.

Schatting MEP / IR-ME(A)-opleiding: € 23.975,-

 

Voor de afgifte van het EASA CPL(A)-brevet dient u minimaal 200 uur vliegtijd te hebben inclusief tenminste:

  • 100 uur PIC
  • 20 uur PIC tijdens overlandvluchten, waarvan één overlandvlucht van 300 NM
  • 10 uur instrument vliegonderricht
  • 5 uur night time, waarvan 3 uur DBO met 1 overlandvlucht en 5 solo starts en landingen waarbij het vliegtuig volledig tot stilstand gebracht moet worden ( dit is reeds gebeurd d.m.v. de NR(A)-opleiding )

Om te voldoen aan deze afgifte-eis, moet u nog 30 PIC-uren maken.

 

PIC-uren ten behoeve van afgifte CPL(A)

De PIC-uren worden gemaakt op een Katana DA-20, Cessna 172 of Piper Warrior II/III.

Raming kosten bij 30 PIC-uren benodigd: € 3.370,-

 

CPL(A)-opleiding

De modulaire ATPL(A)-opleiding wordt afgesloten met de CPL(A)-opleiding. Ook hier geldt een aantal toelatingseisen. U dient voor aanvang van de opleiding tenminste in het bezit te zijn van:

  • Geldig EASA Medical Class 1
  • JAA/EASA PPL(A)
  • 150 uur vliegervaring

De CPL(A)-opleiding wordt geheel gedaan op de Piper Turbo Arrow III en bestaat uit minimaal 17,5 vlieguren, welke verdeeld zijn in 4 fases.

  • Fase 1: Airwork
  • Fase 2: Navigatie
  • Fase 3: Instrument vliegen ( Niet van toepassing voor IR(A)-houder )

 

Schatting CPL(A) opleiding: € 7.650 ,-

 

De totale schatting voor uw ATPL(A)-opleiding excl. ATPL(A)-theorie distance learning, KIWA en CBR-leges bedraagt: € 54.750,-

 

Heeft u interesse, vraag dan een offerte en de voorwaarden op via tel. nr. 0320-288200 of via e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Aanbieding 1

 

Als ATO in Nederland EIR praktijk opleiding.

PH EDD PH UGS
PH WARA PH WARH

Aanbieding 2

Mini cursus PPL 
klik hier voor meer informatie 

PH BVL

PH ISL

Aanbieding 3

Prof check MEP + IR-ME vaste prijs € 835,- p.p. bij 2 personen tegelijkertijd.

PH HLM

PH HLM 1